Tuesday, June 03, 2008

Kolam no dua dan kolam no tiga

Saya dibesarkan di Sungai Pinang, Pulau Pinang. Masa saya tengah membesar ada ramai teman-teman yang segagan dengan saya, ada lebih kurang 20-30 kawan-kawan dalam satu kampung. Semuanya ada gelaran masing-masing. Selalunya kami akan reka berbagai-bagai aktiviti untuk mengisi masa lapang bila cuti skolah. Kami akan main bola kat atas jalan tar..macam futsal skarang, main sepak raga, kami akan pi memancing, kami akan berbasikal keliling Pulau, kami akan main acilut lima tapak, main toi, main S, main guli, getah, gasing, tembak dgn dahan pokok sekentut, tembak dgn kacang hijau pakai straw, main mercun dalam bulan puasa dan bermacam-macam lagi. Masa bermain tu seronok bukan main, dengan gelak ketawa dan kekadangnya bergaduh. Cuma satu benda yang kami buat, yang saya rasa paling seronok skali dan selalu terkenang adalah bilamana abang2 yang dah berumur masa tu ajak kami pi blajar berenang kat Kolam no dua atau kolam no tiga kat Taman Belia. Masa tu kalau tak silap saya cuma berumur dalam lingkungan 10-12 tahun. Masih skolah rendah lagi.
Taman Belia merupakan salah satu taman rekreasi untuk penduduk Pulau. Di sana ada kolam-kolam kecil untuk orang ramai beriadah sambil mandi dan berenang. Saya ingat nak pi blajar berenang kat situ la, tapi abang2 ni kata` sini berenang tak best, ramai orang mandi, kolam cetek macamana nak berenang`, kita naik kat atas bukit baru best`. Rupa-rupanya masih ada kolam lagi kat atas bukit tu. Ramai orang tak tau tentang wujudnya kolam yang dibina di atas bukit yang mana airnya bukan air paip tapi air dari sungai kecil yang di salur ke kolam itu dan air hujan la. Dari pinggir bukit kat Taman Belia itu kami mendaki bukit lebih kurang 30-40 minit untuk sampai ke kolam no 2. Ketika mendaki tu kami akan melalui kawasan rumah orang cina yang mengusahakan tanamam sayur. Depa bela anjing untuk mengawal. Bila lalu, kalau nasib tak baik anjing-anjing itu akan mengejar kami. Bayangkan kalau lari naik bukit. Tu yang sampai 30-40 minit. Kalau skarang pi daki mungkin sejam kut. Biasanya kami akan membawa bekalan makanan samada dibungkus dari rumah atau beli kat kedai nasi kandar sebelah Hospital Besar.Pertama kali saya sampai kat kolam no 2, saya begitu terpegun dengan kolamnya. Kolamnya sangat luas, rasanya lebih kurang 30*60 kaki. Dalamnya saya tak tau, sebab tak pernah jejak kaki kat dasarnya selama saya berenang kat situ. Ada sebiji batu bukit yang sangat besar di sebelahnya yang boleh diduduki oleh, lebih kurang 10 orang. Ada banyak batu lagi tapi kecil sedikit. Saya suka duduk kat batu besar ni, pandang kiri nampat hutan dan kolam renang, pandang kanan nampak pemandangan Sebelah Pulau Pinang. Sungguh cantik skali. Ok..cara kami belajar berenang cukup mudah. Tak dak orang ajar. Cuma berani sendiri. Abang2 tu cuma pandang dari atas saja, kalau ada yg tenggelam, depa akan terjun dan selamatkan kami. Tapi selama kami belajar berenang, tak dak sapa pun di kalangan kami yang tenggelam. Caranya,... di sebelah tepi sikit kolam tu, abang2 ni letak sebatang pokok kayu hutan yang di tumbangkan. Tak la besar sangat, cukup untuk kami bergayut. Kami akan masuk ke dalam kolam dengan bergayut kat batang pokok yang direntangkan kat kolam tu. Bila dah ada kat dalam kolam, kami akan lepas tangan dan berenang cara anjing. Istilahnya berenang setempat, cuma belajar cara nak berdiri dalam air, macam anjing berenang. Bila nak tenggelam, cepat2 capai batang pokok yang ada kat atas kepala. Rehat sekejap, pas tu lepas tangan lagi. Kami akan berulang kali buat cara ni sampai betui2 pandai berdiri dalam air. Bila dah pandai sangat, baru abang2 ni bagi lesen untuk berenang keliling kolam dengan diawasi oleh mereka.
Kolam No Tiga, fuh.... lagi cantik. Air nya biru, mungkin dari pantulan kebiruan langit. Kolam nya kecil sedikit dari Kolam No Dua. Pendakiannya lebih kurang 40-50 minit dari Kolam No Dua. Pemandangan dari Kolam No Tiga ni sangat menakjubkan. Dari Kolam No Tiga ni kalau tak silap ada jalan pintas untuk mendaki ke Bukit Bendera. Kolamnya berbentuk bulan sabit sikit. Tak macam Kolam No Dua yang segiempat panjang. Selepas mandi kami akan makan beramai-ramai. Adakalanya abang2 ni bawa ayam atau daging dan kami akan panggang kat situ. Bila dah besar sikit, iaitu semasa sekolah menengah, kami pi sendiri berenang kat situ dan merupakan aktiviti setiap bulan. Naik basikal pi mandi air Kolam No Dua atau Kolam No Tiga adalah sesuatu yang paling seronok selain main musik. Kat Penang ada Chinese Swimming Pool dekat Tanjung Tokong, nak masuk kena bayar mahai juga, tambahan pulak kalau nak blajar berenang. Sebulan baru pandai kut kalau pi blajar seminggu skali. Tapi kami cuma blajar berenang satu hari saja. Pagi masuk kolam, bila tengahari lepas makan dah pandai berenang kerana belajar sendiri, tak dak orang pegang.Cuma bergayut kat dahan pokok saja kalau nak tenggelam. Cumanya, bila setiap kali kami sampai kat kolam tu, masing-masing cuba berlengah-lengah tak mau jadi orang yang pertama terjun dulu sebab takut manala tau ada ular sawa berendam kat dalam kolam tu ka pada sebelah malam hari, kerna kawasan tu memang hutan di sebelahnya. Bila ada orang buat pembukaan terjun, tunggu dulu, lima minit tak dak apa-apa, baru semua lompat dan berenang.Chak pong ci gulu gulu ci kueh lubang dik pulut inti. Sengkailam lam bere bede.

3 comments:

east43street said...

Best la Adik cerita hang ni. Sapa baca tentu teringin nak pegi kolam dua dan tiga tu. Tapi sekarang ni kolam tu ada lagi ka?

second generation. said...

Last skali pi masa tahun 1985, rasanya ada lagi kut sebab kolam tu depa buat dgn simen lama. Memang kuat tebing dia. Tak tau la kalau dah kemarau. Memang teringin nak pi, kalau kita semua balik Penang, ajak Nae skali.. bawak anak2 kita skali.. pi skali cukup la.. mesti nak pi lagi. Bayangkan air anak sungai kecik saja, dari mata air kat atas bukit, depa buat kolam dan salurkan air tu ke dalam kolam.

east43street said...

Lama dok menyelam dalam kolam ni..... mana cerita baru??