Monday, June 02, 2008

JAMBOREE

Setiap kali apabila saya memandang budak-budak sekolah memakai pakaian seragam Pengakap, saya akan tersenyum sendirian mengenangkan kisah yang saya lalui pada hari Pengakap SeMalaysia, yang di beri nama sebagai perhimpunan Jamboree. Ianya diadakan di Pulau Pinang pada tahun 1985 bulan disember dan kalau saya tak silap tempatnya di Kebun Bunga atau Waterfall Garden. Saya ada juga menyertai pasukan pengakap di Sekolah Rendah, dimana bila ada projek memungut derma kami akan keluar berkumpulan untuk memungut derma samada dari rumah ke rumah atau di pekan-pekan kecil untuk memungut derma. Saya masih mengingati di mana saya dan kawan saya, kalau tak silap namanya Ali Korban. Sekarang Ali Korban dah jadi Polis Di Raja. Kami berjalan sejauh lebih kurang 1-2 kilometer sehari untuk memungut derma dari rumah ke rumah. Kami akan menanya pada tuan rumah samada ada atau tidak kerja rumah yang kami boleh tolong dan selepas tolong buat kerja, tuan rumah itu akan memberi upah yang mana upah itu akan dicatitkan sebagai hasil derma. Kebanyakkan tuan rumah tidak memberi apa-apa kerja cuma derma ikhlas saja memandangkan kami dah berpeluh-peluh jalan kaki, tetapi ada satu rumah yang mana bila saja kami tanya samada ada ka tidak kerja rumah untuk kami buat sebagai upah derma, tuan rumah itu yang mana mukanya masih saya ingat lagi, terus tersenyum dan berkata..`hah..elok la hangpa mai tanya kerja hari ni. upah ikhlas kan`. Kami sekadar senyum dan mengangguk ikhlas.`Mai masuk mai.. tengok ni`, kata tuan rumah ni. Bila kami masuk rumah katanya,`hari ni, pekerja Pak Cik tuang tak mai kerja..elok la secara kebetulan hangpa mai tanya pasai kerja`. Kami senyum lagi dan bilamana kami masuk saja kat dalam rumah kami nampak daging sate yang dah siap diperap. Banyak juga. Rupa-rupanya Tuan rumah itu berniaga sate. Dia suruh kami tolong cucuk sate. Rumahnya kat depan Stadium Bandaraya, dimana ada Astaka Selera dimana terdapat deretan gerai makanan kat situ. Pada hari itu kami tak pergi banyak rumah untuk kutip derma kerna banyak masa diluangkan untuk menyucuk sate dan saya banyak bersembang dengan Pak Cik itu selok belok berniaga sate. Seronok juga bila mendengar pendapatan yang sangat lumayan kalau kita berniaga Sate.
Berbalik pada kisah hari Jamboree, dimana Saya, Raja, Ali korban, Mail puyuh dan Jeffri mengikuti Aruah Pak Cik Hamzah untuk berniaga pada temasya hari Jamboree itu. Pak Cik Hamzah adalah Bapak kawan saya, Jeffri. Pak Cik Hamzah adalah seorang yang sangat dedikasi orangnya, dan kalau tak silap, saya pernah membaca artikel dari suratkhabar melayu yang tergantung kat dinding rumahnya, dimana artikel itu mengisahkan cerita Pak Cik Hamzah adalah seorang anak melayu yang pertama menjadi juruterbang yang bertugas dengan..kalau tak silap saya dengan Australlian Royal Airforce kat Seberang Prai. Dia dah lama bersara pada masa itu. Pada temasya Jamboree itu, beliau mendapat tapak untuk berniaga makanan untuk peserta-peserta Jamboree yang pada anggaran saya mencecah seribu peserta kut. Temasya itu berlansung selama lebih kurang dua minggu. Pada masa itu, kami sedang menunggu keputusan peperiksaan SPM. Jadi kami dengan seronoknya bersetuju untuk bekerja dengannya. Tambahan pulak semua yang bekerja tu, kawan-kawan macam adik beradik lagaknya. Jadi selama dua minggu itu kami bekerja dan bermalam di kawasan itu. Kerja memang teruk..dari pukul 6 pagi sampai kadang-kadang 2 pagi. Adakalanya kami tak tidoq kerana seronok melihat aktiviti persembahan dari peserta pengakap dari negeri-negeri kat Malaysia. Setiap negeri akan mengadakan persembahan mereka mengikut jadual. Ada persembahan wayang kulit, Kuda Kepang, nyanyian dan bermacam-macam lagi. Ada juga peserta jemputan dari Sekolah Kedutaan Indonesia yang datang dari Kuala Lumpur. Saya dah lupa apa persembahan mereka tetapi masih ingat akan peserta wanita mereka yang cantik-cantik. Bila tiba masa untuk makan, peserta-peserta ini akan datang menyerbu ke gerai kami dan kami akan melayan depa. Masih teringat lagi kata-kata Arwah Pak Cik Hamzah..`Bagi depa makan..bagi depa makan..kita masak sedap hari ni, bagi depa rrrasa...tengok`. Pak Cik Hamzah kelihatan sangat gembira bila makanan semua habis. Beliau tidak kisah sangat tentang hasil jualan atau pun untung, tapi beliau seronok bila makanan itu habis diberi makan. Setiap hari beliau akan berulang-alik dari rumah(di mana tempat untuk memasak) untuk membawa makanan. Kami cuma masak air saja di situ untuk di buat minuman air panas seperti teh, kopi dan lain-lain. Setiap pagi kami akan mengangkut air mengikut giliran untuk di jerang di buat minuman sarapan pagi. Cuma part tu saja yang tak syok..tapi lama kelamaan dah jadi biasa.
Kami semua gembira bekerja pada masa itu, setiap kali sebelum tidoq kami akan bersembang dan bergurau. Kami cuma tidoq kat atas kerusi kayu panjang sebelah menyebelahi kawan-kawan. Cuma tidoq beberapa jam saja. Kadang-kadang Raja akan bermain guitar sebelum tidoq. Pada dua tiga malam terakhir temasya itu ada peristiwa tak baik berlaku dimana peserta dari negeri Kelantan bergaduh dengan peserta dari negeri Johor. Bila masa persembahan Kuda Kepang, peserta dari Negeri Johor itu keluar dari kepungan dan pi hentam peserta dari Kelantan untuk membalas dendam peristiwa petengkaran pada malam sebelumnya. Buat malu juga pada peserta Indonesia, kerana mereka merupakan jemputan yang pertama kali pada temasya Jamboree. Bila selesai temasya itu Pak Cik Hamzah sangat gembira dengan hasil kutipan yang kami dapat. Beliau memberi upah yang lumayan pada kami semua memandangkan kami sangat rajin bekerja. Selepas itu kalau ada tempahan untuk cateria, beliau akan memanggil kami untuk bekerja dan secara langsung dari situ saya belajaq sedikit sebanyak macamana nak layan orang makan. Ada satu ketika, beliau mendapat tempahan cateria untuk Orang Putih menyambut tahun baru. Ianya di atur buat secara buffet, di mana saya ditugaskan untuk mencedok lauk ayam. Ada seorang orang putih tanya kat saya dalam bahasanya`What is this? Saya jawab perlahan `This is kichen`. Mat Salleh itu renung saya lama juga, nasib baik Raja yang ada kat sebelah saya perasan apa yang berlaku dan mencelah secara spontan dan kuat sikit `Chicken, Sir`, baru Mat Salleh itu senyum, dan menghulurkan pinggannya. Mungkin dia mabuk sikit kut dan pikiaq panjang samada saya cakap salah atau dia dengar salah..bila setiap kali tengok `chicken` lepas tu saya akan senyum sendirian.. Chak pong ci gulu gulu ci kueh lubang dik pulut inti..sengkai lam lam bere bede.

2 comments:

east43street said...

hahaha....kichen....lawak la..

second generation. said...

tu la.. bila dah tersasul chicken jadi kichen