Tuesday, July 15, 2008

Tok Penang

Saya mempunyai empat adik beradik. Kakak yang sulung, dua orang Abang dan seorang Adik perempuan. Kami lima adik beradik yang mana semuanya telah pun berkahwin dan mempunyai seramai duabelas anak-anak lelaki dan perempuan kesemuanya. Kesemua anak-anak kami hanya mempunyai seorang Tok di sebelah kami iaitu Emak saya yang masih tinggal di rumah lama di Penang. Mereka memanggilnya Tok.
Kami bukanlah dari keluarga yang senang dan kaya memandangkan aruah ayah saya hanyalah bekerja sebagai buruh di sebuah syarikat perkapalan. Emak saya merupakan surirumahtangga sepenuh masa. Selepas aruah ayah saya mendapat kerja di Penang, keluarga saya telah berhijrah dan menetap di situ hingga sekarang. Semasa kami dibesarkan, semua kerja-kerja rumah diuruskan oleh emak saya. Saya masih ingat lagi bagaimana susahnya emak ketika itu. Maklumlah, mana ada blender, mesin basuh baju, vacum dan wang ringgit yang banyak, tetapi semuanya itu dapat diuruskan oleh emak saya secara sempurna. Hanya beliau sahajalah yang merasai semuanya itu memandangkan kami semua masih kecil dibuai alam kanak-kanak. Apabila saya telah berumahtangga dan mempunyai tiga orang anak, barulah saya mengerti bagaimana peritnya emak ketika itu. Kami.. lainlah, semuanya dah moden. Ada blender, ada mesin basuh baju, ada vacum dan wang ringgit. Itupun masih terasa susahnya disebabkan ada penyakit malas.
Antara kami lima adik beradik, yang paling rapat sekali adalah antara saya, abang saya dan adik perempuan saya. Mungkin kerana usia kami yang berdekatan ataupun kami adalah lapis yang terbawah, tetapi apa yang saya ingat adalah kerana dari kecil lagi, apabila emak selesai masak, beliau akan panggil kami bertiga untuk duduk sekali dihadapannya dan emak akan menyuapkan nasi campur kepada kami menggunakan satu pinggan.
Kalau potong kuku pun bertiga juga. Bila telah mencecah usia sembilan tahun, kami mula membantu emak membuat kerja-kerja ringan seperti menyapu sampah, pergi kedai membeli apa yang disuruh emak, membasuh pinggan apabila selesai makan dan lain-lain lagi. Pada masa itu hubungan kami dengan emak cukup rapat sekali. Kadang-kadang saya akan menemaninya di dapur semasa beliau memasak. Banyak cerita yang diceritakan pada saya masa itu. Ada cerita sedih dan ada cerita seronok. Apabila kami dapat membantu Emak membuat kerja-kerja ringan, barulah kami dapat melihat Emak berehat melepaskan penat. Bayangkan, kalau pada masa itu Abang saya Nae telah berusia 13 tahun dan adik saya berusia 7 tahun, maka emak saya berjaya menguruskan rumahtangganya selama 13 tahun tanpa bantuan sesiapa. Sebelum itu zaman kakak saya dan abang saya yang pertama, dimana pada masa itu saya belum dilahirkan lagi dan tak nampak bagaimana emak membesarkan mereka. Kalau campur kedua-dua zaman itu mungkin lebih kurang 23 tahun emak telah bertungkus-lumus membesarkan anak-anaknya.
Semasa saya berusia limabelas tahun satu peristiwa sejarah dalam keluarga kami di mana Emak telah bergelar Tok. Kakak saya yang tinggal bersama kami beberapa tahun kebelakangan, telah dikurniakan cahayamata yang pertama. Bukan main seronoknya Emak ketika itu memandangkan itu adalah cucu sulungnya yang pertama. Ditatangnya bagai minyak yang penuh. Dua tahun kemudian cucu yang kedua. Kakak saya tinggal bersama kami sehingga anak-anaknya berusia lima dan tiga tahun. Selepas itu mereka berpindah ke Kem Sg Besi, Kuala Lumpur. Selang beberapa tahun Abang saya yang pertama pulak mendapat anak lelaki yang pertama dan mereka tinggal bersama dengan Emak saya juga. Ini merupakan cucu lelaki yang pertama buat Emak saya. Aruah ayah saya pulak merasakan seronok memandangkan ini adalah cucu lelakinya yang pertama. Semasa selesai kenduri untuk cucu lelakinya yang pertama ini ayah saya meninggal dunia. Pada masa itu saya berada di Singapore bermain musik. Selepas tamat peperiksaan SPM, saya tidak tinggal di Penang lagi dan tidak tahu bagaimana keadaan Emak ketika itu disamping cucu-cucunya.
Sekarang semua cucu-cucunya telah besar dan cucu yang pertamanya telahpun melahirkan anak yang pertama yangmana merupakan cicit Emak saya yang pertama. Tak tahulah bagaimana perasaan Emak saya melihat zuriatnya satu persatu. Dari anak-anak ke cucu-cucu dan sekarang giliran cicit pulak. Gembira bercampur sedih agaknya. Jasanya pada masa muda dahulu, membesarkan anak-anaknya satu persatu dengan penat lelahnya telah dianugerahkan kepadanya usia yang panjang sehingga dapat melihat cucu dan cicitnya.
Di sini ada saya mengubah sebuah lagu untuk Emak saya yang tersayang,


IBU

IBU...ENGKAULAH...YANG MEMBESARKAN ANAK-ANAK MU
KESABARANMU...MELEBIHI...SEGALA-GALANYA...OH...IBU.

IBU...TANPAMU...MEMBUATKAN KAMI RASA RINDU.
MENGENANGKAN...SEMUA KENANGAN...BERSAMAMU..OH...IBU.

# KADANGKALA... ENGKAU GEMBIRA...DISEBABKAN...SENANG DI HATIMU..
PABILA...ANAK-ANAKMU PATUH PADA KATAMU.
KADANGKALA...ENGKAU MENANGIS...DISEBABKAN...SEBAK DI DADAMU.
PABILA...ANAK-ANAKMU MELUKAI HATIMU...OH..IBU...

## IBU.....IBU....
ANAK-ANAKMU MERINDUIMU
IBU....IBU...
SEMUA DOA KAMI UNTUKMU.

6 comments:

Redhead said...

HAPPY BIRTHDay! YOU ARE Now..... :)

With love from all of us here

second generation. said...

redhead,
life is just begun...miss u all.

azlishukri said...

salam singgah.

Unknown said...

Hey my mom from kuala muda seberang perai utara. my dad was a policemen so we travel a lot and settle in Kulim and i was born in kulim

second generation. said...

Fafo,

Thanks. Kuala Muda tak jauh sangat dengan Penaga. Kalau dari Bakar Kapor ke Kuala Muda akan melalui kawasan bendang yang cantik. Sampai di Kuala, naik perahu seberang ke Kampung di Kuala Muada. Saya masih teringat lagi suasana di situ.

Unknown said...

hey u speak brazil cool. i wanted to go to brazil but how. hows life there ist good? so far i like to settle down in Australia i love it coz it so peaceful